پخش شاهرگی چیست ؟



پخش شاهرگی نوعی از سیستم های پخش می باشد که در آن پخش محصولات را عمده فروشان و نمایندگان محصول و یا خدمات به عهده دارند. در این حالت شرکت ها با عمده فروشانی سرو کار دارند که خود به عنوان واسطه ای میانی تولید کننده و خرده فروشان هستند. آن ها نه تنها با خرده فروشان بلکه با عمده فروش کوجک تر دیگری نیز در ارتباط هستند و به تامین کالا و خدمات می پردازند.


ویژگی های پخش شاهرگی

1. حجم خرید بالاتر و قیمت های پایین تر از خرد فروشان
2. عدم نیاز به فعالیت های تبلیغاتی بالا
3. عدم نیاز به طراحی فضای فروشگاه که بیشت در قالب سیلو ها و انبارهای نگه داری کالا می باشند
4. عدم نیاز به اجرای سیاست های فروش ویژه شرایط متفاوت
5. عدم نیاز به تعداد نیروی فروش و توزیع بالا
6. عدم نیاز به سیستم توزیع گسترده
7. شدت رقابت کمتر از رقابت میان خرده فروشان
8. عدم کنترل بر فرآیند توزیع به صورت مستقیم
9. به دلیل حجم بالای خرید و تراکنش های مالی بالا در بازپرداخت وجوه کالا ریسک بالایی وجود دارد
10. عدم تعهد فعالان پخش شاهرگی به تولید کننده جهت پوشش کامل منطقه
11. در پخش شاهرگی در مواردی که به صورت انحصاری در اختیار تعداد محدودی نماینده قرار بگیرد، تولید کننده را با ریسک عدم توزیع مناسب مواجه می کند و درصد پوشش او را کاهش می دهد


در نهایت در پخش شاهرگی به دلیل خرید عمده از تولید کننده کالا با قیمت پاین تر از خرده فروشی و قیمت مصرف کننده خریداری می شود و به دلیل عدم نیاز به هزینه های جانبی از جمله تبلیغات، طراحی فضای فروشگاه و ... در مجموع هزینه توزیع پایینی دارند که این مزیت شامل حال خرده فروشان نیز می شود و حاشیه سود خرده فروش را افزایش می‌دهد


عوامل مهم در انتخاب کانال توزیع شاهرگی

1. هزینه توزیع مویرگی بالا باشد.
2. دسترسی به فروشگاهای که با مصرف کننده نهایی در ارتباط می باشند، دشوار است.
3. صرف هزینه برای پخش مویرگی توجیه اقتصادی نداشته باشد.
4. تخصص و نیروی لازم برای این کار را وجود نداشته باشد.
5. توانایی کنترل و نظارت بر خرده فروشان برای سازمان دشوار باشد.
6. مدیریت حجم بالای تراکنش های خرده فروش مشکل ساز می باشد.


اگر شرکت برای پخش محصولات خود تصمصیم به اجرای فرآیند پخش شاهرگی را داشته باشد، تحت این شرایط به دلیل عدم نیاز به به بکارگیری ویزیتور جهت توزیع کالا نیازی به مسیربندی، کنترل و ردیابی پرسنل فروش وجود ندارد. اما در هر صورت شرکت ها برای اجرای صحیح و کارآمد فرآیندهای پخش شاهرگی شان نیاز به بهره گیری از فن آوری دارند. بدون استفاده و پیاده سازی فن آوری روز دنیا در حیطه سیستماتیک کردن فرآیند های سازمانی شرکت ها و سازمان ها در اجرای ساده ترین فعالیت هایشان نیز با پیچیدگی ها و مشکلاتی مواجه می شود که پیش از آن به راحتی قابل پیشگیری می بود.
شرکت هایی که از پخش شاهرگی استفاده می کنند برای مدیریت فرآیند تامین کالا، انبار داری، ترابری و حمل نقل، اطلاعات مشتریان، فروش و حسابداری نیاز به بهره گیری از فن آوری دارند تا از صرف زمان زیاد جهت مدیریت دستی فرآیندهایشان بپرهیزند و از این زمان برای تفکر در مورد استراتژی ها و برنامه ی توسعه خود استفاده کنند.
هرچند استفاده از هر فن آوری در سازمان هزینه ای دارد اما در نهایت به این نتیجه می توان رسید که هزینه استقرار سیستم هایی مبتنی بر فن آوری جهت مدیریت هر چه اثربخش تر فرآیند های پخش در مقابل مزایایی که این سیستم ها دارند و قدرت پیشگیری در ایجاد هزینه های آتی، بسیار ناچیز به شمار می آید و همواره اعتماد به فن آوری روز دنیا برای سازمان ها اثربخش بوده است.


گروه نرم افزاری آسه


پخش شاهرگی نوعی از سیستم های پخش می باشد که در آن پخش محصولات را عمده فروشان و نمایندگان محصول و یا خدمات به عهده دارند. در این حالت شرکت ها با عمده فروشانی سرو کار دارند که خود به عنوان واسطه ای میانی تولید کننده و خرده فروشان هستند. آن ها نه تنها با خرده فروشان بلکه با عمده فروش کوجک تر دیگری نیز در ارتباط هستند و به تامین کالا و خدمات می پردازند.



ویژگی های پخش شاهرگی

1. حجم خرید بالاتر و قیمت های پایین تر از خرد فروشان

2. عدم نیاز به فعالیت های تبلیغاتی بالا

3. عدم نیاز به طراحی فضای فروشگاه که بیشت در قالب سیلو ها و انبارهای نگه داری کالا می باشند

4. عدم نیاز به اجرای سیاست های فروش ویژه شرایط متفاوت

5. عدم نیاز به تعداد نیروی فروش و توزیع بالا

6. عدم نیاز به سیستم توزیع گسترده

7. شدت رقابت کمتر از رقابت میان خرده فروشان

8. عدم کنترل بر فرآیند توزیع به صورت مستقیم

9. به دلیل حجم بالای خرید و تراکنش های مالی بالا در بازپرداخت وجوه کالا ریسک بالایی وجود دارد

10. عدم تعهد فعالان پخش شاهرگی به تولید کننده جهت پوشش کامل منطقه

11. در پخش شاهرگی در مواردی که به صورت انحصاری در اختیار تعداد محدودی نماینده قرار بگیرد، تولید کننده را با ریسک عدم توزیع مناسب مواجه می کند و درصد پوشش او را کاهش می دهد



در نهایت در پخش شاهرگی به دلیل خرید عمده از تولید کننده کالا با قیمت پاین تر از خرده فروشی و قیمت مصرف کننده خریداری می شود و به دلیل عدم نیاز به هزینه های جانبی از جمله تبلیغات، طراحی فضای فروشگاه و ... در مجموع هزینه توزیع پایینی دارند که این مزیت شامل حال خرده فروشان نیز می شود و حاشیه سود خرده فروش را افزایش می‌دهد



عوامل مهم در انتخاب کانال توزیع شاهرگی

1. هزینه توزیع مویرگی بالا باشد.

2. دسترسی به فروشگاهای که با مصرف کننده نهایی در ارتباط می باشند، دشوار است.

3. صرف هزینه برای پخش مویرگی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

4. تخصص و نیروی لازم برای این کار را وجود نداشته باشد.

5. توانایی کنترل و نظارت بر خرده فروشان برای سازمان دشوار باشد.

6. مدیریت حجم بالای تراکنش های خرده فروش مشکل ساز می باشد.



اگر شرکت برای پخش محصولات خود تصمصیم به اجرای فرآیند پخش شاهرگی را داشته باشد، تحت این شرایط به دلیل عدم نیاز به به بکارگیری ویزیتور جهت توزیع کالا نیازی به مسیربندی، کنترل و ردیابی پرسنل فروش وجود ندارد. اما در هر صورت شرکت ها برای اجرای صحیح و کارآمد فرآیندهای پخش شاهرگی شان نیاز به بهره گیری از فن آوری دارند. بدون استفاده و پیاده سازی فن آوری روز دنیا در حیطه سیستماتیک کردن فرآیند های سازمانی شرکت ها و سازمان ها در اجرای ساده ترین فعالیت هایشان نیز با پیچیدگی ها و مشکلاتی مواجه می شود که پیش از آن به راحتی قابل پیشگیری می بود.

شرکت هایی که از پخش شاهرگی استفاده می کنند برای مدیریت فرآیند تامین کالا، انبار داری، ترابری و حمل نقل، اطلاعات مشتریان، فروش و حسابداری نیاز به بهره گیری از فن آوری دارند تا از صرف زمان زیاد جهت مدیریت دستی فرآیندهایشان بپرهیزند و از این زمان برای تفکر در مورد استراتژی ها و برنامه ی توسعه خود استفاده کنند.

هرچند استفاده از هر فن آوری در سازمان هزینه ای دارد اما در نهایت به این نتیجه می توان رسید که هزینه استقرار سیستم هایی مبتنی بر فن آوری جهت مدیریت هر چه اثربخش تر فرآیند های پخش در مقابل مزایایی که این سیستم ها دارند و قدرت پیشگیری در ایجاد هزینه های آتی، بسیار ناچیز به شمار می آید و همواره اعتماد به فن آوری روز دنیا برای سازمان ها اثربخش بوده است.



گروه نرم افزاری آسه



پخش شاهرگی چیست

نرم افزارهای تخصصی پخش مویرگی آسه ، با مدیریت و کنترل تمام فرآیند های زنجیره تامین ، بهره وری و کارایی شرکت های فعال در صنعت پخش و همچنین تولیدکنندگان این حوزه را افزایش می دهند و باعث افزایش سهم بازار آن ها می شوند .

همگام با متخصصین آسه

همراه با مدیران موفق

همگام با متخصصین آسه

همراه با مدیران موفق

پخش شاهرگی
پخش عمده بالای صفحه