راهکارهای مدیریت نوسانات بازار ارز


از جمله بحران هایی که امروزه ایران با آن روبرو است نوسانات و تحولات عظیم در سیستم ارزی کشور می باشد.
بحران ارزی عبارت است از کاهش سریع و شدید در ارزش پول ملی یا فروپاشی نرخ ارز ثابت که اغلب به هجوم سوداگرانه سفته بازان به بازار ارزمنتهی می شود.
به طور کلی این بحران و نوسانات، نه به سمت افزایش و نه به سمت کاهش آن قابل پیش بینی نمی باشد و تنها این نکته را می توان پیش بینی کرد که این شرایط تمام سازمان ها و صنایع بزرگ ، کوچک و متوسط را با چالش هایی جدی رو به رو کرده و بسیاری از آن ها را در خطر ورشکستگی جدی قرار داده است . در این شرایط سازمان هایی می توانند از عهده نوسانات ایجاد شده برآیند که بتوانند سریع ترین و صحیح ترین تصمیم را اتخاذ کنند .

نرخ ارز به عنوان یکی ازمهم ترین متغیرهای قیمتی ، نقش بسیار اساسی در عملکرد اقتصاد ایفا می کند. هرگونه تغییر در قیمت ارز از طریق تغییر در قیمت نسبی کالاهای داخلی درمقایسه با کالاهای خارجی، سبب تغییر در قدرت رقابت پذیری محصولات تولید شده داخلی و افزایش یا کاهش در میزان صادرات و واردات و درآمد های ارزی کشور می گردد.

بازار ارزهای خارجی ، طلا و سکه ، خودرو و در نهایت بازار بورس اوراق بهادار از جمله مهم ترین بازارهایی هستند که در ماه های اخیر دچار التهاب شده و قیمت ها در این بازارها با شیب زیادی رو به افزایش بوده اند.در مقابله با این شرایط سازمان ها باید برنامه ریزی و استراتژی مشخصی را تعریف کنند. در این شرایط به ویژه شرکت های تولیدی باید بتوانند برای تولید ، توزیع و پخش محصولات خود برنامه ریزی داشته باشند و صحیح ترین استراتژی را اتخاذ کنند.
از جمله تصمیمات تاثیرگذار در این شرایط تصمیمات مربوط به قیمت گذاری کالا می باشد.
ممکن است استراتژی قیمتی انتخابی یک سازمان، تثبیت قیمت باشد و بدون توجه به این تغییرات به فروش خود ادامه دهد و در مقابل سیر صعودی قیمت ها سهم بازار را به دست گیرد، یا استراتژی افزایش قیمت را اتخاذ کند تا بتواند همراه با افزایش هزینه ها حاشیه سود خود را حفظ کند. در شرایطی به جز بحران نواسانات افزایشی نرخ ارز، ممکن است جنگ قیمت ها و پدیده دامپینگ اتفاق بیافتد.
در طول دهه های گذشته ساز و کار تعیین سیاست های ارزی و نرخ ارز یا به عبارت دیگر نظام ارزی کشور ، تغییرات گسترده ای داشته و به طور کلی در طول زمان به سمت انعطاف بیشتر حرکت نموده است.

در هر صورت، سازمان ها باید بتوانند ساختار درونی خود را با هر بحرانی و به طور خاص بحران نواسانات نرخ ارز هماهنگ کنند و از سیستم ها و تکنولوژی هایی استفاده کنند که همپای تغییرات در محیط خارجی و داخلی سازمان، قابلیت انعطاف و تغییر را داشته باشد و بتواند تصمیمات مختلف از جمله تصمیمات قیمتی آنها را به مرحله اجرا بگذارد. در این میان مجهز بودن به سیستم نرم افزاری جهت پاسخ گویی به این شرایط نیاز اساسی سازمان ها می باشد که فرآیند کاری تولید کنندگان و توزیع کنندگان را تحت پوشش قرار دهد.

در صورت اجرای روال سنتی و دستی فرآیندها امکان واکنش سریع به تحولات هر روزه بازار وجو ندارد. در چنین شرایطی مشکلات سرعت عمل بسیار پایین سیستم سنتی به مشکلات بحران ایجاد شده می افزاید و سازمان را با بحران بیشتری مواجه می سازد. اما زمانی که در برنامه ریزی و اجرای فرآیندهای فروش و توزیع از سیستم ها و نرم افزار های ویژه این حوزه استفاده شود می توان به سرعت به شرایط ایجاد شده پاسخ داد و استراتژی مورد نظر را به مرحله اجرا درآورد. در چنین شرایطی مجهز بودن سازمان ها و شرکت ها به نرم افزار های ویژه این حوزه یک مزیت رقابتی به شمار می آید.
از دیگر استراتژی های سازمان ها مربوط به برنامه ریزی تولید بر اساس موجودی انبار و تقاضای بازار می باشد. این برنامه ریزی مستلزم دسترسی به اطلاعات صحیح از محیط و واکنش سریع نسبت به آن می باشد. برای دسترسی سریع به این اطلاعات و تحلیل وضعیت بازار نیاز به گزارشاتی است که بتوان بر اساس آنها تصمیمات صحیحی اتخاذ و آن ها را اجرایی کرد. تجهیز سازمان به نرم افزاری جهت دریافت گزارشات هوشمند اقتضایی و متنوع، آن را در این امر یاری می رساند که تحت عنوان نرم افزار هوش تجاری به کمک سازمان می آید هم چنین آگاهی از وضعیت موجودی کالا و تقاضای بازار و تصمیم گیری بر اساس آنها نرم افزاری را می طلبد که بتوان به اطلاعات به روز و دقیق دسترسی داشت. دسترسی به جریان اطلاعات به روز از بازار و اعمال آن در فرآیند زنجیره عرضه سازمان مستلزم نرم افزاری جامع جهت پوشش آن می باشد. برای دریافت این گزارشات و جمع آوری اطلاعات باید سیستم مدیریت انبار و فروش نیز به روز باشند تا بتوانند در لحظه اطلاعات صحیحی را از وضعیت انبار، سفارشات درخواستی و تحلیل وضعیت بازار ارائه کنند.
دسترسی به این اطلاعات مستلزم دسترسی به سیستم نرم افزاری مجهز به مدیریت انبار و تامین کالا می باشد.
تصمیمات متغیر سازمان مبنی بر استراتژی های شیوه پرداخت مشتریان متناسب با شرایط روز نیز سیستم حسابداری منعطفی را می طلبد تا بتواند در هر تاریخ مد نظر سازمان سیاست متفاوتی را اعمال و کنترل کند.


راهکار های مدیریت بحران آسه

شرکت آسه با ارائه راهکار های سیستماتیک کردن تمامی فرآیند ها و روندهای درون سازمانی امکان واکنش سریع و به موقع را در برابر این نواسانات امکان پذیر می سازد. این راهکارها دربرگیرنده تمام مراحل مدیریت زنجیره تامین یک سازمان از تامین کالا و مدیریت تامین کنندگان، مدیریت فروش و مشتریان، مدیریت حسابداری، مدیریت انبارداری و مدیریت توزیع کالا را شامل می شود.
از جمله ویژگی های این راهکار سرعت عمل بالای آن در انطباق تک به تک قابلیت هایش با استراتژی های سازمان از جمله تغییرات قیمتی و حفظ تاریخ موثر این تغییرات می باشد. برخی از راهکارهای ارائه شده موجود در بازار فعلی، قابلیت تعیین تاریخ موثر برای اعمال تغییرات قیمتی را ندارند و با تغییر قیمت یک کالا و یا اعمال شرایط تخفیفی خاص یک کالا، تمامی شرایط قیمتی گذشته از بین می رود و نمی توان گزارشات بر اساس تاریخ تغییر قیمت ها دریافت کرد.
راهکار منعطف آسه با قابلیت انطباق با سیاست های مختلف قیمتی این مشکل را حل کرده و به صاحبان کسب و کار امکان می دهد بر اساس سیاست های هر روزه شان قیمت ها را تغییر دهند بدون اینکه کوچکترین تداخلی در روند محاسباتی سیستمشان ایجاد شود. قابلیت های این سیستم تنها به انعطاف پذیری در برابر تغییرات قیمت و اعمال تخفیفات و جوایز محدود نمی شود بلکه همان طور که اشاره شد از تامین کالا تا توزیع را در بر می گیرد. این قابلیت به شما امکان می دهد هر گرونه سیاستی را در بخش های کنترل موجودی انبار، تامین کالا و مواد اولیه، سیستم حسابداری فروش، مدیریت اطلاعات مشتریان، مدیریت فرآیند فروش، هدف گذاری فروش و تعیین پورسانت، فرآیند های توزیع و حمل و نقل را به راحتی مدیریت کنید.

از قابلیت های راهکار های ارائه شده توسط شرکت آسه عبارت اند از

1. مدیریت اطلاعات تامین کنندگان
2. مدیریت خرید
3. مدیریت قیمت کالا
4. مدیریت تخفیفات و جوایز
5. کنترل تراکنش محصولات انبار
6. تعریف نقاط سفارش انبار
7. گزارش موجودی کالا
8. مدیریت اعتبارات مشتری
9. مشاهده سوابق خرید و عملکرد مشتریان
10. فراهم نمودن بستر اطلاعاتی لازم برای هدف گذاری
11. گزارش گیری بر اساس میزان تراکنش های ریالی و تعدادی مشتریان، میزان حضور در منطقه، عملکرد و ...
12. مدیریت فرآیندهای فروش
13. امکان ثبت انواع تخفیفات در سفارشات
14. مدیریت سفارشات شامل کنترل و نظارت بر تمامی سفارشات دریافت شده، تطبیق با سیاست ها و قوانین شرکت و تایید ثبت اطلاعات فاکتورهای مشتریان
15. مدیریت اهداف و کمیسیون ها شامل هدف گذاری هوشمند فروش، بررسی اهداف بر اساس درصد ویزیت مشتریان، درصد مشتریان خرید کرده، درصد فروش نقدی و... هم چنین تعیین کمیسیون فروش بر مبنای آن ها
16. سیستم مدیریت اعتبار مشتریان
17. تعریف شرایط پرداخت منحصر به هر فاکتور
18. ثبت اطلاعات دریافت های نقدی، چک و پرداخت های دستگاه پوز
19. ارائه صورت وضعیت مشتریان
در نتیجه بحران با هر منشا و هر شدتی از وقوع که باشد باید مورد توجه قرار گیرد. به روز نبودن در دنیای امروز و عدم آگاهی از تحولات وضعیت بازار اثرات مخرب جبران ناپذیری بر سازمان ها وارد می کند و گاه منجر به نابودی آن ها و پیروزی رقبا می گردد. یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین بحران ها نیز بحران نرخ ارز می باشد که باید در مقابله با آن تصمیمات صحیح و متناسب در راستای استراتژی های سازمان اتخاذ کرد.


" گروه نرم افزاری آسه "



از جمله بحران هایی که امروزه ایران با آن رو به رو است نوسانات و تحولات عظیم در سیستم ارزی کشور می باشد.

بحران ارزی عبارت است از کاهش سریع و شدید در ارزش پول ملی یا فروپاشی نرخ ارز ثابت که اغلب به هجوم سوداگرانه سفته بازان به بازار ارز منتهی می شود.

به طور کلی این بحران و نوسانات، نه به سمت افزایش و نه به سمت کاهش آن قابل پیش بینی نمی باشد و تنها این نکته را می توان پیش بینی کرد که این شرایط تمام سازمان ها و صنایع بزرگ ، کوچک و متوسط را با چالش هایی جدی رو به رو کرده و بسیاری از آن ها را در خطر ورشکستگی جدی قرار داده است . در این شرایط سازمان هایی می توانند از عهده نوسانات ایجاد شده برآیند که بتوانند سریع ترین و صحیح ترین تصمیم را اتخاذ کنند .


نرخ ارز به عنوان یکی ازمهم ترین متغیرهای قیمتی ، نقش بسیار اساسی در عملکرد اقتصاد ایفا می کند. هرگونه تغییر در قیمت ارز از طریق تغییر در قیمت نسبی کالاهای داخلی درمقایسه با کالاهای خارجی، سبب تغییر در قدرت رقابت پذیری محصولات تولید شده داخلی و افزایش یا کاهش در میزان صادرات و واردات و درآمد های ارزی کشور می گردد.


بازار ارزهای خارجی ، طلا و سکه ، خودرو و در نهایت بازار بورس اوراق بهادار از جمله مهم ترین بازارهایی هستند که در ماه های اخیر دچار التهاب شده و قیمت ها در این بازارها با شیب زیادی رو به افزایش بوده اند.در مقابله با این شرایط سازمان ها باید برنامه ریزی و استراتژی مشخصی را تعریف کنند. در این شرایط به ویژه شرکت های تولیدی باید بتوانند برای تولید ، توزیع و پخش محصولات خود برنامه ریزی داشته باشند و صحیح ترین استراتژی را اتخاذ کنند.

از جمله تصمیمات تاثیرگذار در این شرایط تصمیمات مربوط به قیمت گذاری کالا می باشد.

ممکن است استراتژی قیمتی انتخابی یک سازمان، تثبیت قیمت باشد و بدون توجه به این تغییرات به فروش خود ادامه دهد و در مقابل سیر صعودی قیمت ها سهم بازار را به دست گیرد، یا استراتژی افزایش قیمت را اتخاذ کند تا بتواند همراه با افزایش هزینه ها حاشیه سود خود را حفظ کند. در شرایطی به جز بحران نواسانات افزایشی نرخ ارز، ممکن است جنگ قیمت ها و پدیده دامپینگ اتفاق بیافتد.

در طول دهه های گذشته ساز و کار تعیین سیاست های ارزی و نرخ ارز یا به عبارت دیگر نظام ارزی کشور ، تغییرات گسترده ای داشته و به طور کلی در طول زمان به سمت انعطاف بیشتر حرکت نموده است.


در هر صورت، سازمان ها باید بتوانند ساختار درونی خود را با هر بحرانی و به طور خاص بحران نواسانات نرخ ارز هماهنگ کنند و از سیستم ها و تکنولوژی هایی استفاده کنند که همپای تغییرات در محیط خارجی و داخلی سازمان، قابلیت انعطاف و تغییر را داشته باشد و بتواند تصمیمات مختلف از جمله تصمیمات قیمتی آنها را به مرحله اجرا بگذارد. در این میان مجهز بودن به سیستم نرم افزاری جهت پاسخ گویی به این شرایط نیاز اساسی سازمان ها می باشد که فرآیند کاری تولید کنندگان و توزیع کنندگان را تحت پوشش قرار دهد.


در صورت اجرای روال سنتی و دستی فرآیندها امکان واکنش سریع به تحولات هر روزه بازار وجو ندارد. در چنین شرایطی مشکلات سرعت عمل بسیار پایین سیستم سنتی به مشکلات بحران ایجاد شده می افزاید و سازمان را با بحران بیشتری مواجه می سازد. اما زمانی که در برنامه ریزی و اجرای فرآیندهای فروش و توزیع از سیستم ها و نرم افزار های ویژه این حوزه استفاده شود می توان به سرعت به شرایط ایجاد شده پاسخ داد و استراتژی مورد نظر را به مرحله اجرا درآورد. در چنین شرایطی مجهز بودن سازمان ها و شرکت ها به نرم افزار های ویژه این حوزه یک مزیت رقابتی به شمار می آید.

از دیگر استراتژی های سازمان ها مربوط به برنامه ریزی تولید بر اساس موجودی انبار و تقاضای بازار می باشد. این برنامه ریزی مستلزم دسترسی به اطلاعات صحیح از محیط و واکنش سریع نسبت به آن می باشد. برای دسترسی سریع به این اطلاعات و تحلیل وضعیت بازار نیاز به گزارشاتی است که بتوان بر اساس آنها تصمیمات صحیحی اتخاذ و آن ها را اجرایی کرد. تجهیز سازمان به نرم افزاری جهت دریافت گزارشات هوشمند اقتضایی و متنوع، آن را در این امر یاری می رساند که تحت عنوان نرم افزار هوش تجاری به کمک سازمان می آید هم چنین آگاهی از وضعیت موجودی کالا و تقاضای بازار و تصمیم گیری بر اساس آنها نرم افزاری را می طلبد که بتوان به اطلاعات به روز و دقیق دسترسی داشت. دسترسی به جریان اطلاعات به روز از بازار و اعمال آن در فرآیند زنجیره عرضه سازمان مستلزم نرم افزاری جامع جهت پوشش آن می باشد. برای دریافت این گزارشات و جمع آوری اطلاعات باید سیستم مدیریت انبار و فروش نیز به روز باشند تا بتوانند در لحظه اطلاعات صحیحی را از وضعیت انبار، سفارشات درخواستی و تحلیل وضعیت بازار ارائه کنند.

دسترسی به این اطلاعات مستلزم دسترسی به سیستم نرم افزاری مجهز به مدیریت انبار و تامین کالا می باشد.

تصمیمات متغیر سازمان مبنی بر استراتژی های شیوه پرداخت مشتریان متناسب با شرایط روز نیز سیستم حسابداری منعطفی را می طلبد تا بتواند در هر تاریخ مد نظر سازمان سیاست متفاوتی را اعمال و کنترل کند.



راهکار های مدیریت بحران آسه

شرکت آسه با ارائه راهکار های سیستماتیک کردن تمامی فرآیند ها و روندهای درون سازمانی امکان واکنش سریع و به موقع را در برابر این نواسانات امکان پذیر می سازد. این راهکارها دربرگیرنده تمام مراحل مدیریت زنجیره تامین یک سازمان از تامین کالا و مدیریت تامین کنندگان، مدیریت فروش و مشتریان، مدیریت حسابداری، مدیریت انبارداری و مدیریت توزیع کالا را شامل می شود.

از جمله ویژگی های این راهکار سرعت عمل بالای آن در انطباق تک به تک قابلیت هایش با استراتژی های سازمان از جمله تغییرات قیمتی و حفظ تاریخ موثر این تغییرات می باشد. برخی از راهکارهای ارائه شده موجود در بازار فعلی، قابلیت تعیین تاریخ موثر برای اعمال تغییرات قیمتی را ندارند و با تغییر قیمت یک کالا و یا اعمال شرایط تخفیفی خاص یک کالا، تمامی شرایط قیمتی گذشته از بین می رود و نمی توان گزارشات بر اساس تاریخ تغییر قیمت ها دریافت کرد.

راهکار منعطف آسه با قابلیت انطباق با سیاست های مختلف قیمتی این مشکل را حل کرده و به صاحبان کسب و کار امکان می دهد بر اساس سیاست های هر روزه شان قیمت ها را تغییر دهند بدون اینکه کوچکترین تداخلی در روند محاسباتی سیستمشان ایجاد شود. قابلیت های این سیستم تنها به انعطاف پذیری در برابر تغییرات قیمت و اعمال تخفیفات و جوایز محدود نمی شود بلکه همان طور که اشاره شد از تامین کالا تا توزیع را در بر می گیرد. این قابلیت به شما امکان می دهد هر گرونه سیاستی را در بخش های کنترل موجودی انبار، تامین کالا و مواد اولیه، سیستم حسابداری فروش، مدیریت اطلاعات مشتریان، مدیریت فرآیند فروش، هدف گذاری فروش و تعیین پورسانت، فرآیند های توزیع و حمل و نقل را به راحتی مدیریت کنید.


از قابلیت های راهکار های ارائه شده توسط شرکت آسه عبارت اند از

1. مدیریت اطلاعات تامین کنندگان

2. مدیریت خرید

3. مدیریت قیمت کالا

4. مدیریت تخفیفات و جوایز

5. کنترل تراکنش محصولات انبار

6. تعریف نقاط سفارش انبار

7. گزارش موجودی کالا

8. مدیریت اعتبارات مشتری

9. مشاهده سوابق خرید و عملکرد مشتریان

10. فراهم نمودن بستر اطلاعاتی لازم برای هدف گذاری

11. گزارش گیری بر اساس میزان تراکنش های ریالی و تعدادی مشتریان، میزان حضور در منطقه، عملکرد و ...

12. مدیریت فرآیندهای فروش

13. امکان ثبت انواع تخفیفات در سفارشات

14. مدیریت سفارشات شامل کنترل و نظارت بر تمامی سفارشات دریافت شده، تطبیق با سیاست ها و قوانین شرکت و تایید ثبت اطلاعات فاکتورهای مشتریان

15. مدیریت اهداف و کمیسیون ها شامل هدف گذاری هوشمند فروش، بررسی اهداف بر اساس درصد ویزیت مشتریان، درصد مشتریان خرید کرده، درصد فروش نقدی و... هم چنین تعیین کمیسیون فروش بر مبنای آن ها

16. سیستم مدیریت اعتبار مشتریان

17. تعریف شرایط پرداخت منحصر به هر فاکتور

18. ثبت اطلاعات دریافت های نقدی، چک و پرداخت های دستگاه پوز

19. ارائه صورت وضعیت مشتریان

در نتیجه بحران با هر منشا و هر شدتی از وقوع که باشد باید مورد توجه قرار گیرد. به روز نبودن در دنیای امروز و عدم آگاهی از تحولات وضعیت بازار اثرات مخرب جبران ناپذیری بر سازمان ها وارد می کند و گاه منجر به نابودی آن ها و پیروزی رقبا می گردد. یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین بحران ها نیز بحران نرخ ارز می باشد که باید در مقابله با آن تصمیمات صحیح و متناسب در راستای استراتژی های سازمان اتخاذ کرد.




" گروه نرم افزاری آسه "


نوسانات بازار ارز و دلار

نرم افزارهای تخصصی پخش مویرگی آسه ، با مدیریت و کنترل تمام فرآیند های زنجیره تامین ، بهره وری و کارایی شرکت های فعال در صنعت پخش و همچنین تولیدکنندگان این حوزه را افزایش می دهند و باعث افزایش سهم بازار آن ها می شوند .

همگام با متخصصین آسه

همراه با مدیران موفق

همگام با متخصصین آسه

همراه با مدیران موفق

افزایش قیمت دلار
دلار بالای صفحه